Utvikling handler om den gradvise endringen og progresjonen som skjer i ferdigheter, kunnskap, forståelse og atferd hos barn helt fra fødselen av. Det er en kontinuerlig prosess som påvirkes både av biologiske og miljømessige faktorer. Barn er ulike, og vil nå milepæler på ulike tidspunkt. Samtidig finnes det noen fellestrekk som er typiske på bestemte tidspunkt, og kan deles i ulike utviklingsområder.
Personalet må ha kunnskap om barns utvikling for å kunne inspirere, motivere, støtte og utfordre dem i lek, aktiviteter og sosialt samspill. Det er også viktig for å kunne fange opp avvik der barn har en forsinket utvikling, og få satt inn tiltak på et så tidlig tidspunkt som mulig.
Trykk på bildet for å mer informasjon fra Rammeplanen.
Barn skal oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske og mestre. Personalet må være aktive og tilstedeværende for å kunne gi barnet den utviklingsstøtten de har behov for, og for å ivareta det mangfoldet som finnes i barnegruppa. Trygghetssirkelen bør ligge til grunn for arbeidet.
Dersom man er bekymret for et barn må man alltid kartlegge miljøet rundt, og drøfte dette med kollegaer og foresatte for å sette i gang tiltak. Personalet må følge kommunens rutiner for tidlig innsats.