Om kompetanseløftet
Meld. St. 6 (2019-2020) “Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO peker på barnehager og skolers evne til å løfte alle barn, uavhengig av bakgrunn, som et av de viktigste bidragene for å skape et bærekraftig velferdssamfunn med små forskjeller og like muligheter for alle. Å heve kvaliteten på det ordinære, allmennpedagogiske tilbudet for alle trekkes frem som et av de viktigste grepene man kan ta for å lykkes med dette. Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis ble varslet i denne stortingsmeldingen, og er et tiltak rettet mot ledere og ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten som skal bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på de barna som har behov for det. Hovedmålet er at alle barn og unge skal oppleve et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole.
Om oss
I 2017 ble det gjennomført en kartlegging i kommunene Gjesdal, Hå, Klepp og Time som viste at andelen barn med behov for styrket barnehagetilbud var økende, og høyere enn landsgjennomsnittet. Opp mot 70% av enkeltvedtakene var rettet inn mot gutter. De fire kommunene ønsket å snu denne utviklingen, og søkte samlet om midler gjennom “Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis”. Hovedmålet for prosjektet har vært å øke kvaliteten på småbarnsavdelingene, og gjennom dette forebygge vansker og redusere behovet for spesialpedagogisk hjelp senere i utviklingsløpet. Det ble gjennomført en omfattende kartlegging av kompetansebehovet hos alle ansatte i barnehagene og PPT i de fire samarbeidskommunene, og man har jobbet målrettet med utgangspunkt i denne. Resultatet er nettportalen deiyngste.no som skal være en støtte for de ansatte i barnehagene, og bidra til å heve kvaliteten i tilbudet vi gir til de yngste innbyggerne i kommunene våre.
KONTAKTPERSON:
Prosjektleder; Ragnhild Herigstad Aase
ragnhild.herigstad.aase@klepp.kommune.no