Lek hos de yngste barna er utforskning, eksperimentering og sanseerfaring, og lek kan skapes ut av nesten hvilken som helst situasjon. Toddlere har bevegelsestrang som kommer av både ytre stimuli (noe de ser) og som en spontan aktivitet ut fra barnet selv.
De yngste barna kan bli sett på som små forskere, som gjerne vil finne ut mer om gjenstander og omgivelsene rundt seg på et lekende vis. Det er viktig at barn selv får erfare og oppleve leken på sin måte der de har mulighet til å lære mest, men også sammen med andre barn og med aktive og sensitive voksne.
De yngste barna bruker imitasjon i sin lek, som en form for kommunikasjon. Dette kan foregå både verbalt og kroppslig. Gjennom den spontane leken vil imitasjon oppstå, hvor barn enten snakker eller bruker kroppen sin til å kommunisere.
Leken er en viktig bidragsyter for at barn skal få erfaringer for å forstå sin sosiale verden. I leken kan barnet utforske egne og andres ideer, tankemåter og miljøet de er i. Ved å være i lek og samspill vil barnet få en økt forståelse av seg selv og miljøet rundt seg.
Barna skal i de første leveårene tilegne seg mye kunnskap og erfaringer. Hjerneforskningen viser at det er de tre første årene at hjernen utvikles spesielt raskt. All denne erfaringen og kunnskapen må baseres på opplevelser og førstehåndserfaringer som barnet selv utfører og får kjenne på. Lek er dermed med på å legge grunnlaget for å utvikle kunnskap og ferdigheter. Å leke er en måte å lære seg livets spilleregler på, samtidig som det er en kilde til glede. De ansatte er viktige støttespillere og veiledere i barnas lek, slik at de får gode erfaringer i lek og samspill med andre barn.
Barn leker imidlertid ikke for å lære, men fordi det er gøy. De leker fordi det å leke gir følelsen av glede, velvære og livslyst i hverdagen. For barn er leken selve livet, og barn lever her og nå.
Trygghet og smågrupper
Trygghet og organisering er viktig forutsetninger for barns lek. Å dele barna på avdelingen inn i mindre lekegrupper gjør det lettere å skape gode relasjoner og barna får gjerne en mer uforstyrret lek. Små grupper gjør det også lettere for personalet å se hvert enkelt barn og være en god lekestøtte. Ved gruppedeling er det viktig å ta hensyn til barns vennskapsrelasjoner. Videre er det viktig å sette av nok tid til leken.
Deltakende voksne
Det er personalets ansvar at barn leker, hvordan barn leker og hva barn leker. Personalet som jobber i barnehagen, har en viktig oppgave i å være gode rollemodeller for barna i leken. Helt fra fødselen av er barn innstilt på samspill og lek. Mange opplevelser av positive og lekne samspill vil lade barnets eget lekebatteri og bidra til barnets lekestyrke.
Barnets interesse
Barnets interesse er det beste utgangspunktet for lek. På en småbarnsavdeling vil imitasjon være viktig. Det er derfor viktig at man har nok av de lekene man tilbyr, slik at alle barn har mulighet til å delta. Noen ganger trenger barna voksne som går aktivt inn i leken. Andre ganger holder det at man er lekens anker og støtter enten med ord eller med å være i nærheten. De yngste barna vil være på ulikt nivå i sin språkutvikling og det er viktig at personalet er en god dialogstøtte.